۱۳۹۰ اردیبهشت ۹, جمعه

ارتمیس نخستین بانوی دریانورد و فرمانده نیروی دریایی هخامنشیان

آرتمیس یا آرتمیز در چم(معنی) راست گفتار بزرگ فرمانده بزرگ نیروی دریایی خشایارشا در جنگ یونانیان بود که با خردمندی و کارآمدی بی همتای وی نیروی دریایی و رزمناوهای تریوم و صدها ناو نبرد ناو ناوچه را رهبری کرد و با فرماندهی درست بایسته خویش ‌سپاه یونان را در هم شکست. این زن فرمانده از رایزنان جنگی خشایارشا نیز بود...

ارتمیس چهره ای شگفت انگیز در تاریخ ایران باستان است و شاید گزافه نگفته باشیم در تاریخ سر تا سر جهان میباشد ..او نخستین بانویی است که در سمت فرماندهی نیرومند ترین نیروی دریایی جهان و عضو شورای عالی دفاعی و وزارت جنگ و وزارت دفاع هخامنشیان و همچنین فرماندهی سپاه غربی ایران مستقر در کاریه انجام وظیفه میکرد ..

این بانو در سال 480 پیش از میلاد مسیح با پنج رزمناو سنگین تریوم و هشت هزار سپاهی پیاده مرکب از هشت هنگ و دو گردان ششصد نفره از نیروهای زبده گارد جاویدان که توسط خشاریارشاه برای محافظت از ملکه ارتمیس اعزام شده بودند در جنگ سالامیس شرکت کرد .
وی را از سویی یونانی میدانیم و از سویی خشن ترین دشمن یونانیان میدانیم و از سویی دلاور ترین فرمانده ایرانی که ضمن اینکه شکست فاحشی بر یونانیان وارد کرد قوای دریایی فنیقیه را که از نبرد فرار میکردند و در خطوط دفاعی ایران شکاف ایجاد کرده بودند را دنبال نمود و ضمن غرق نمودن ناوگان فنیقی ناوگان یونانی را که در شکاف نفوذ کرده بود و قصد حمله از پشت به ناوگان ایران را داشت شکست بسیار مهلک و سختی داد.با این حال هنوز چهره این بانو پر رمزو راز مانده است..
 
 
مطلب از امید جمالی 

آشنائي با تاريخچه شناورهاي غوطه ور



برای دانلود فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

(ادامه مطلب) 

آشنائي با نواحي خطرناک ( Hazardous Location)



برای دانلود فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

(ادامه مطلب) 

۱۳۹۰ اردیبهشت ۶, سه‌شنبه

انواع شناورهای صیادی




برای مشاهده به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

(ادامه مطلب)

نسل های مختلف بنادر



بنادر بر اساس سه  معیار زیر تقسیم بندی می شوند :
*    طرز تلقی  ، نگرش و خط مشی توسعه بند
*   حوزه و گسترش فعالیت بندر مخصوصا در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات   (ICT)
*    جامع نگری در برنامه های عملیاتی و سازمانی

برای تمایز بین نسل جدید و قدیم بنادر ، توجه به طرز تلقی و نگرش ، استراتژی و خط و مشی توسعه بندر یکی از نکات مهم و کلیدی است . تا حدود سال 1960 بنادر فقط محلی برای تبادل کالا بین راه های زمینی  و دریائی بودند و به جز تخلیه ، بارگیری و انبارداری هیچ فعالیت دیگری در بنادر صورت نمی گرفت . امروزه نیز چنین تفکری و اندیشه ای  وجود دارد و مفهوم بندر را به محل تخلیه  و بارگیری کشتی ها ، انبارداری کالا و سرویس های محدود دریانوردی محدود می کند .

در بنادر نسل اول سرمایه گذاری فکری و مالی و فعالیت بنادر منحصرا در محدوده بندر متمرکز می شود و مدیران این گونه بنادر اطلاع و آگاهی لازم و کافی را در سمت دریا از تغییرات حاصله در زمینه کشتی ، کشتیرانی و نیازها و خواسته های شرکت های کشتیرانی و یا در سمت خشکی از تغییرات حاصله در صنعت حمل و نقل و نیز فرصت ها و  چالش های پیش رو ندارند . چنین طرز تلقی و دید محدود از مفهوم بندر باعث شده است که بنادر به صورت یک سازمان ایزوله ، منزوی و جدا از تغییرات حاصله در دریا و خشکی به فعالیت خود ادامه دهند . انزوا و جدائی این نسل از بنادر را می توان از سه زاویه زیر مورد بررسی قرار داد :

اول اینکه این نسل از بنادر ، از صنعت حمل و نقل ، تغییرات ، ابتکارات ، خواسته ها و نیازهای مشتریان و نیازمندی های تجارت جهانی اطلاع و آگاهی کافی را ندارند . با توجه به شرائط غیر رقابتی و انحصاری این نسل از بنادر ، توجه بسیار کمی به خواسته ها و نیاز های  مشتریان بنادر معطوف می شود و لذا همکاری و نقش بخش های مختلف حمل و نقل و تجارت در تصمیم گیری های این بنادر بسیار محدود و اندک است . عملا فعالیت های مربوط به بازاریابی در این نسل از بنادر صورت نمی گیرد . یکی دیگر از ویژگی های این بنادر این است که سیستم های فناوری اطلاعات و ارتباطات ، اسناد  و آمار مخصوص به خود را دارند و معمولا توجهی به  سازگاری سیستم های نرم افزاری خود با سیستم های نرم افزاری مشتریان بندر ندارند .

دوم اینکه جدائی و انزوای بندر را می توان در رابطه با شهرداری ، شهر و ساکنین منطقه یا شهری که بندر در آن واقع است ، را می توان به روشنی دریافت . در این نسل از بنادر ، « بندر » و « شهر » هر کدام خود را مستقل و بی نیاز از دیگری فرض می کنند . همکاری و همیاری بین مسئولین شهری و مدیران این بنادر وجود ندارد و برنامه های توسعه شهر و بندر هر کدام به صورت جدا و مستقل انجام می شود ، بدون اینکه توجهی به یکدیگر داشته باشند و یا گامی در جهت همکاری با همدیگر بردارند . البته باید توجه داشت بنادر با توجه به طبیعت و فعالیت خود در مقایسه با سایر صنایع ، واحدهای اقتصادی قدرتمندی هستند و معمولا تنها سازمانی هستند که می توانند بدون اتکا به شهر و مسئولین شهری و به عنوان یک واحد مستقل به حیات اقتصادی خود ادامه دهند .

سوم اینکه در بنادر نسل اول ، شرکت ها و سازمان های  مختلف در یک بندر و نیز واحدهای مختلف بندر ، به صورت مستقل از یکدیگر به فعالیت خود ادامه می دهند ، بدین معنی که  واحدهای مختلف بندر ، مستقل از دیگر واحد ها تصمیم گیری می کنند ، بدون اینکه همکاری  و هماهنگی لازم را با یکدیگر داشته باشند . به عنوان مثال واحد های مالی و عملیات بدون هماهنگی با هم نرم افزارهای مورد نیاز خود را تهیه می کنند بدون اینکه این نرم افزارها با هم سازگاری داشته باشند …

۱۳۹۰ اردیبهشت ۳, شنبه

مقاله ای زیبا در مورد هاورکرافت یا هواناو






برای دریافت فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

(ادامه مطلب)

انواع یدک کشها و نوع کاربرد این شناور



برای دریاف فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

(ادامه مطلب)

یک مقاله فوق العاده در مورد پیشرانش هسته ایی در کشتی


برای دانلود فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید.
رمز صفحه دانلود:www.tanhatarin109.javanblog.com


(ادامه مطلب)